Partnerskabsstrategi for det danske UNESCO-arbejde.
Vi vil gerne påvirke andre til at arbejde for UNESCOs værdier. Det gør vi ved at drive dagsordener, fungere som katalysator for forandring og ved at skabe følgeskab. UNESCO oplever en stigende interesse fra blandt andre civilsamfundet, den private sektor, fonde, forskningsinstitutioner, kommuner, regioner og statslige institutioner for at indgå partnerskaber på UNESCOs kerneområder; uddannelse, kultur, videnskab og kommunikation/information.
UNESCOs største aktiv er troværdighed, kvalitet og en høj grad af legitimitet. UNESCO-mærket skaber stolthed, fungerer som en blåstempling og genererer øget interesse, herunder fra medier og finansieringskilder.
Nationalkommissionen kan bidrage ved at:
UNESCO kan selv indgå som en partner, men vil oftest være den, der forbinder andre og fungerer som en blåstempling. Nationalkommissionen og sekretariat er ikke dimensioneret til selv at gennemføre projekter.
Vi har lavet et sæt spilleregler for hvornår, med hvem og hvordan, UNESCO i Danmark indgår partnerskaber. Det skal gøre det tydeligt, hvad vores partnere kan forvente af os, og hvad vi forventer af jer.
Sammen om UNESCO - spilleregler for partnerskaber (pdf)
Titel: Generalsekretær
E-mail: rasmus.biering-soerensen@uvm.dk
Telefon: +45 23 35 48 51