Repræsenterer unge i Nationalkommissionen
Koordinator for partnerskaberne for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling
Uddannet MSc i Human Ecology – Culture, Power and Sustainability
Hvilke emner/temaer er vigtige for dig i regi af UNESCO?
Uddannelse er et tværgående tema, der har et enormt forandringspotentiale ift. at fremme lighed, demokrati, globalt medborgerskab og bæredygtig udvikling. I en tid præget af økologiske kriser, polarisering, fake-news og børn og unge, der rammes af mistrivsel og klimaangst, er det vigtigt at fremme håb, handlekraft og troen på fremtiden. Her mener jeg, at UNESCO kan spille en afgørende rolle ved at tydeliggøre, og meningsfuldt inddrage unge i, sit arbejde med særligt uddannelse, men også kultur, videnskab og kommunikation.
Hvordan kan du med din baggrund og erfaring bidrage som medlem af nationalkommissionen?
Jeg har flere års erfaring med uddannelses- og studenterpolitik. Både fra studenterbevægelsen, hvor jeg bl.a. har været næstforkvinde for Danske Studerendes Fællesråd med ansvar for uddannelses-, forsknings- og klimapolitik og fra mit nuværende arbejde som koordinator for de otte nationale partnerskaber for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling. Med min baggrund, erfaring og brede netværk indenfor uddannelse, folkeoplysning og grønne organisationer vil jeg bidrage med perspektiver på, hvordan man kan samle mangfoldige interesser på tværs af alder, faggrupper og organisationer og skabe stærke handlefællesskaber.
Hvad mener du er nødvendigt for, at kommissionens arbejde bliver en succes?
Kommunikation og stærkere samarbejde: jeg ser et stort potentiale i at udbrede UNESCOs viden og anbefalinger til det nationale niveau. Indenfor uddannelsessektoren er der fx lige nu et stort momentum for arbejdet med uddannelse for bæredygtig udvikling, men også et stort behov for vidensdeling og kvalificering af de mange indsatser, der er i gang over hele landet. Her kan kommissionen med fordel spille en rolle ved at gøre den viden, erfaringer og anbefalinger, der fx ligger i UNESCOs mange rapporter mere tilgængelige for praktikere og politikere.
På samme måde tror jeg, at det internationale arbejde kan styrkes ved i højere grad at kunne fremhæve og dele gode erfaringer fra Danmark ift. UNESCOs arbejdsområder. Dette kræver, at kommissionen i højere grad rækker ud og inddrager flere aktører i sit arbejde – ikke mindst unge.