Professor i Science Education ved Københavns Universitet.
Repræsenterer videnskabsområdet i nationalkommissionen.
Uddannet ph.d. i Science Education.
Hvad er din mærkesag i UNESCO?
Jeg har to mærkesager, som jeg brænder for i det nationale UNESCO-arbejde.
- Lighed og uddannelse: Uddannelse er en grundlæggende menneskerettighed, og det er afgørende, at alle har lige adgang til kvalitetsuddannelse, uanset deres baggrund, køn eller etnicitet. Desværre er det stadig en udfordring, at uddannelsessystemet, selv i lande som Danmark, ikke giver lige muligheder for børn og unge.
Med min forskningsbaggrund er jeg engageret i at fremme forståelsen af disse uligheder i uddannelsessystemet på tværs af UNESCO-landene. Ved at dele og udveksle viden kan vi skabe et solidt grundlag for handling, som kan føre til en større mangfoldighed og inklusion i uddannelserne, både nationalt og globalt. Min mission er at sikre, at alle unge får de samme muligheder. - Forskningsbaseret viden: Vi befinder os i en verden, hvor videnskab konstant betvivles, fordrejes og negligeres. Forskning står central i udviklingen af vores samfund og er kernen for vores håndtering af en række fremtidige globale udfordringer.
Jeg vil arbejde for fri og åben forskning – og for at sikre en stærk forskningsforankring af beslutninger. Jeg ønsker at bidrage til UNESCO’s vigtige arbejde med åben videnskab, herunder at sikre en tæt dialog og forankring af forskningen i de enkelte lokalsamfund.
Hvad kan du med din baggrund og erfaring bidrage med som medlem af nationalkommissionen?
-
Jeg bidrager med en omfattende erfaring inden for internationalt forskningssamarbejde, hvor jeg har arbejdet på tværs af kulturelle og nationale grænser for at bygge bro mellem forskellige vidensområder.
I min forskning har jeg undersøgt og dokumenteret uligheder i uddannelsessystemet. Dette har givet mig en nuanceret forståelse af de strukturer, der fører til ulige muligheder for børn og unge. Mit mål er at anvende denne viden til at understøtte UNESCO's arbejde med at fremme lige adgang til uddannelse globalt og lokalt.
Hvad skal der efter din mening til, for at kommissions arbejde bliver en succes?
-
For at kommissionen skal blive en succes, er det afgørende, at den balancerer et stærkt internationalt udsyn med et stærkt lokalt engement. Internationalt har Danmark en unik mulighed for at bidrage positivt til UNESCO-samarbejdet ved at dele vores erfaringer bl.a. omkring frie forskningsprocesser, ligesom der ligger et stort potentiale i at dele erfaringer om ulighed på tværs af medlemslandene.
Nationalt har nationalkommissionen en central rolle i at sikre, at vores indsats forankres lokalt. Det er vigtigt, at vi involverer lokale aktører og skaber et bredt ejerskab af de initiativer, vi iværksætter.